Do podstawowych zadań Wydziału Podatków, Opłat i Egzekucji należy w szczególności:

1)      w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz pozostałych należności publicznoprawnych:

-        przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia stawek podatkowych oraz zwolnień podatkowych,

-        przygotowywanie decyzji ustalających lub określających wysokość zobowiązania                                  po­datkowego w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, podatku leśnym, łącznym                             zo­bowiązaniu podatkowym oraz podatku od środków transportowych,

-        prowadzenie postępowań podatkowych mających na celu przeniesienia odpowiedzial­ności                     za zobowiązania podatkowe na osoby trzecie,

-        prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów należności podatkowych oraz udzielonych ulg                  w ich spłacie,

-        weryfikacja poprawności deklaracji i informacji podatkowych składanych przez podat­ników,

-        rozliczanie oraz zwrot nadpłat podatkowych wynikających ze złożonych korekt dekla­racji podatkowych,

-        prowadzenie postępowań podatkowych w zakresie udzielanie zwolnień i ulg w spłacie podatków i opłat lokalnych oraz postępowań administracyjnych w zakresie udzielenia ulg                    w spłacie pozostałych należności publicznoprawnych,

-        prowadzenie postępowań w zakresie wyrażenia zgody na udzielenie ulgi w spłacie na­leżności podatkowych stanowiących dochód Gminy Miejskiej Koło a pobieranych przez urzędy skarbowe,

-        wydawanie zaświadczeń oraz udzielanie informacji niejawnych objętych tajemnicą skarbową na wniosek podatników oraz uprawnionych organów,

-        wydawanie zaświadczeń w zakresie udzielonej pomocy de minimis, pomocy de mini mis                      w rolnictwie oraz sporządzanie sprawozdań w zakresie udzielonej pomocy publicz­nej,

-        prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz                                spra­wozdawczość w tym zakresie,

-        przygotowywanie wniosków o zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnień w podatkach lokalnych,

-        sporządzania sprawozdań kwartalnych oraz rocznych w zakresie skutków obniżenie górnych stawek podatków, skutków udzielonych ulg i zwolnień w spłacie należności po­datkowych,

-        udział w pracach dotyczących realizacji budżetu miasta.

2)      w zakresie należności o charakterze cywilnoprawnym:

-           przygotowywanie projektów uchwał w zakresie udzielania ulg w spłacie należności                             o charakterze cywilnoprawnych,

-           prowadzenie postępowań w zakresie udzielania ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym,

-           sporządzanie rozliczeń PIT 8C do Urzędu Skarbowego dla dłużników, którzy w danym roku skorzystali z umorzenia należności o charakterze cywilnoprawnym,

-           przygotowywanie kwartalnych zestawień w zakresie udzielonych umorzeń nieopodatkowanych należności budżetowych.

3)      w zakresie przymusowego egzekwowania należności o charakterze publicznoprawnym oraz cywilnoprawnym:

-      prowadzenie egzekucji administracyjnej poprzez wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych,

-        prowadzenie postępowań mających na celu przymusowe wyegzekwowanie należności                             o charakterze cywilnoprawnym, w tym: wystawianie i kierowanie pozwów do sądu, zgła­szanie wierzytelności do komornika sądowego, inne,

-        prowadzenie ewidencji wystawionych tytułów wykonawczych i pozwów do sądu,

-        prowadzenie korespondencji z organami egzekucyjnymi w zakresie prowadzonych po­stępowań egzekucyjnych, zgłaszanie wierzytelności należnych,

-        dokonywanie zabezpieczenia należności w drodze ustanowienia zastawu skarbowego                           na ruchomościach dłużników lub hipoteki przymusowej na nieruchomościach dłużników.