Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Lokalowych nale­ży                  w szczególności:

1)      nadzór nad zasobami mieszkaniowymi Gminy:

-        przygotowywanie projektów umów z administratorami/zarządcami mieszkaniowych zasobów Gminy,

-        przygotowywanie propozycji zmian wysokości czynszu najmu za lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy,

-        przygotowywanie projektu wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy,

-        prowadzenie i aktualizacja wykazu budynków mieszkaniowego zasobu Gminy;

2)      realizacja spraw związanych z najmem lokali w tym:

-        przyjmowanie i rejestracja wniosków o przydział lokalu z zasobów Gminy,

-        przygotowywanie materiałów do sporządzania projektów rocznych wykazów osób kwalifikujących się do wynajmu lokali mieszkalnych i socjalnych,

-        współudział i obsługa Społecznej Komisji Mieszkaniowej,

-        prowadzenie i aktualizacja wykazów osób uprawnionych do otrzymania komunalnego lokalu mieszkalnego, socjalnego i pomieszczenia tymczasowego,

-        przygotowywanie projektu zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład miesz­kaniowego zasobu Gminy Miejskiej Koło;

3)      reprezentowanie interesów Gminy we Wspólnotach Mieszkaniowych:

-        udział w zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych,

-        planowanie kosztów utrzymania zasobów Gminy zgodnie z posiadanymi udziałami we Wspólnotach Mieszkaniowych,

-        współpraca z Zarządcami i Zarządami Wspólnot Mieszkaniowych;

4)      prowadzenie spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami:

-        tworzenie zasobów nieruchomości Gminy Miejskiej Koło oraz gospodarowanie tymi zasobami,

-        sprzedaż nieruchomości gminnych,

-        oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,

-        zamiana nieruchomości,

-        nabycie nieruchomości,

-        przekazywanie nieruchomości w trwały zarząd, użytkowanie wieczyste, dzierżawę,

-        ustanawianie służebności,

-        wyrażenie zgody na czasowe zajęcie nieruchomości,

-        podziały nieruchomości,

-        ustalanie opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd, 

-        przeprowadzanie przetargów na sprzedaż nieruchomości,

-        ustalanie opłat adiacenckich,

-        prowadzenie postępowania związanego z wykonywaniem prawa pierwokupu;

5)      prowadzenie spraw z zakresu ustawy o własności lokali:

-        sprzedaż lokali użytkowych,

-        sprzedaż lokali mieszkalnych.

6)      prowadzenie spraw z zakresu ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w tym rozgrani­czenia nieruchomości,

7)      prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nazw ulicom, placom oraz ich numeracji porządkowej,

8)      prowadzenie spraw wynikających z ustawy z zakresu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

9)      prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją mienia komunalnego,

10)  realizacja zadań i przygotowywanie informacji związanych ze stanem mienia komunal­nego,

11)  przygotowywanie wniosków w postępowaniu sądowym o założenie, zmianę treści lub zamknięcie księgi wieczystej dla nieruchomości w związku z zawieranymi transakcjami                              i prowadzonym i postępowaniami.