Do podstawowych zadań Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy w szczególno­ści:

1)      realizacja zadań określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz                   w uchwałach Rady Miasta dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie działania Wydziału,

2)      organizacja systemu gospodarki odpadami przy użyciu specjalistycznego oprogramowa­nia komputerowego, w tym bieżąca obsługa tego systemu,

3)      organizacja i monitoring odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta Koła,

4)      nadzorowanie funkcjonowania Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie miasta,

5)      przygotowanie procedury w zakresie ustawy Prawo zamówień publicznych, związanej                                               z zorganizowaniem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

6)      nadzorowanie realizacji zadania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych                             od właścicieli nieruchomości na terenie Miasta Koła, którego wykonawcą jest MZUK                               Sp. z o.o. w Kole,

7)      prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i aktualizacją harmonogramów odbierania odpadów komunalnych,

8)      weryfikacja danych wykazanych w sprawozdaniach składanych przez MZUK Sp. z o.o. w Kole (analiza ilości odebranych odpadów z poszczególnych nieruchomości w stosunku do ilości osób zamieszkałych na danej posesji),

9)      udostępnianie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego informacji w zakresie gospo­darki odpadami, m. in. o:

-        podmiotach odbierających odpady,

-        miejscu zagospodarowania odpadów,

-        osiągniętych przez Miasto i podmioty odbierające odpady wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograni­czania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składania,

-        punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

10)  dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami w celu weryfikacji możli­wości technicznych i organizacyjnych Miasta Koła w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,

11)  sporządzanie sprawozdań z systemu gospodarki odpadami do Marszałka Województwa Wielkopolskiego i do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu, Delegatura w Koninie;

12)  przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań składanych przez firmy prowadzące działal­ność gospodarczą w zakresie:

-        opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

-        odbierania odpadów komunalnych.

13)  inicjowanie i prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawi­dłowego gospodarowania odpadami komunalnymi;

14)  popularyzowanie działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi poprzez:

-        wspieranie programów ekologicznych w szkolnictwie, wspieranie proekologicznej edu­kacji dorosłych,

-        podnoszenie świadomości mieszkańców na temat gospodarowania odpadami;

15)  bieżący monitoring wpływu opłat od właścicieli nieruchomości za gospodarowanie od­padami,

16)  egzekwowanie obowiązku składania przez zobowiązanego deklaracji o wysokości opła­ty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które są podstawą opodatkowania,

17)  prowadzenie rejestru wymiaru opłaty oraz rejestru przepisów i odpisów opłaty,

18)  prowadzenie akt płatników,

19)  przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków zainteresowanych osób dotyczących proble­matyki gospodarki odpadami,

20)  współpraca z Zarządcami Nieruchomości w zakresie aktualnej ewidencji ludności,

21)  współpraca z Miejskim Zakładem Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie w zakresie prowadzenia gospodarki odpadami w systemie regionalnym,

22)  opracowywanie aktów prawnych, umów oraz porozumień dotyczących świadczenia usług                    w zakresie gospodarki komunalnej,

23)  sporządzanie sprawozdań dla celów wewnętrznych i GUS,

24)  współpraca ze Strażą Miejską w zakresie kontroli realizacji obowiązków właścicieli                                nie­ruchomości wynikających z ustawy oraz aktów prawa miejscowego,

25)  udzielanie zezwoleń na opróżnianie i transport nieczystości ciekłych,

26)  planowanie, monitorowanie i nadzór nad wykonaniem budżetu w zakresie opłaty                                      za go­spodarowanie odpadami komunalnymi oraz w zakresie opłat ochrony środowiska z wpły­wów z tytułu opłat i kar,

27)  przygotowywanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów lub nieczystości ciekłych ich usunięcie z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,

28)  realizacja zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu wyrobów zawierają­cych azbest na podstawie składanych wniosków przez właścicieli nieruchomości,

29)   prowadzenie spraw związanych z obsługą rolnictwa - realizacja przepisów w zakresie produkcji rolnej, roślinnej, leśnej, zwierzęcej, rekultywacji gruntów, pomoc właścicielom upraw dotkniętych zniszczeniem, organizacja imprez,

30)  obsługa rejestru wyborców oraz innych badań statystycznych w zakresie rolnictwa,

31)  ochrona roślin uprawnych i zwierząt gospodarczych,

32)  wspólnoty gruntowe,

33)  prowadzenie spraw związanych z wycinką oraz nasadzeniem,

34)  zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dba­nie                        o utrzymanie porządku i czystości,

35)  ustanawianie ograniczeń czasu pracy lub korzystania z urządzeń technicznych oraz środków transportu uciążliwych dla środowiska ze względu na powodowanie hałasu i wi­bracji,

36)  nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia technicznego wykonywanie czynności ograniczających uciążliwość dla środowiska, a w przypadku, gdy użytkownik się temu nie podporządkuje, zobowiązuje go do unieruchomienia maszyny lub innego urządze­nia,

37)  wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów, a także za ich niszczenie powodowane użyciem sprzętu mechanicznego i urządzeń technicznych lub stosowanie środków chemicznych,

38)  tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i po­rządku na terenie gminy,

39)  zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gmi­nami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub unieszkodliwiania tych odpadów,

40)  zapobieganie zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych przez: likwidację skła­dowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych i przeciwdziałanie takiemu skła­dowaniu, organizowanie odbioru odpadów komunalnych z urządzeń ruchomych,

41)  określanie wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpie­czeństwa i czystości w miejscach publicznych,

42)  organizowanie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na zasadach określonych w od­rębnych przepisach,

43)  tworzenie warunków do selektywnej zbiórki, segregacji i składowania odpadów podatnych     do wykorzystania oraz współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi i osobami                                    po­dejmującymi zbieranie i zagospodarowanie tego rodzaju odpadów,

44)  współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej w organizowaniu gospo­darki odpadami niebezpiecznymi wydzielonymi z odpadów komunalnych,

45)  zatwierdzanie ugody w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,

46)  nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanie­czyszczeniem lub zakazywanie właścicielowi gruntu wprowadzania ścieków bez zezwolenia wodnoprawnego, jeżeli zagrażają one środowisku, mimo że powstały w związku z zaspoko­jeniem potrzeb gospodarstwa domowego i rolnego,

47)  popularyzowanie ochrony środowiska,

48)  wprowadzanie na obszarze gminy form ochrony przyrody przewidzianych w ustawie z dnia                       16 października 1991 r. o ochronie przyrody (tj. wyznaczanie obszarów chronionego krajobrazu, wprowadzanie ochrony gatunków roślin i zwierząt, tzn. tych gatunków, które nie znalazły się ani w rozporządzeniu ministra, ani w rozporządzeniu wojewody, wprowa­dzanie ochrony indywidualnej w drodze uznania za: pomniki przyrody, stanowiska doku­mentacyjne, użytki ekologiczne, zespół przyrodniczo - Imaj obrazowy),

49)  opiniowanie rocznych planów łowieckich ustalanych przez dzierżawców obwodów                                     ło­wieckich,

50)  udzielanie informacji oraz udostępnianie dokumentów i danych związanych z ochroną środowiska,

51)  współdziałanie międzygminne (m.in. w zakresie budowy oczyszczalni ścieków, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, punktów neutralizacji substancji szkodliwych),

52)  wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsię­wzięcia,

53)  opiniowanie raportów oddziaływania przedsięwzięć na środowisko;

54)  prowadzenie spraw wynikających z zakresu ustaw: ochrony środowiska, ochrony przy­rody, ustawy o odpadach, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gospodarki wodnej),

55)  współpraca ze służbami ochrony środowiska, inspekcji sanitarnej, RDOS, GDOS, WIOŚ, instytucjami ekologicznymi,

56)  prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie miasta Koła,

57)  opiniowanie Wojewódzkich, Powiatowych Programów Ochrony Środowiska,

58)  wydawanie decyzji nakazujących w zakresie ochrony środowiska,

59)  planowanie budżetu i nadzór nad budżetem w zakresie ochrony środowiska,

60)  prowadzenie spraw przeciw działaniu zanieczyszczeniu wód,

61)  opracowywanie umów i zleceń w zakresie ochrony środowiska,

62)  inspirowanie i organizacja działań proekologicznych dotyczących ochrony przyrody                                      i środowiska,

63)  gromadzenie baz danych o środowisku i jego ochronie oraz udzielanie informacji na ten temat,

64)  funkcjonowanie EKOPORTALU i przekazywanie informacji na BIP,

65)  wykonywanie zadań wynikających z Ustawy o ochronie zwierząt:

-           ochrona zwierząt gospodarskich i domowych,

-           opieka nad zwierzętami bezdomnymi,

-           zapobieganie bezdomności zwierząt;

66)  ustalanie wymiaru opłaty od posiadania psów,

67)  prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących opieki nad zwierzętami do­mowymi,

68)  prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących ustalania wysokości opłat od posiadania psów,

69)  aktualizacje „Aglomeracji - Koło” - koordynacja i przekazywanie informacji do Urzę­du Marszałkowskiego,

70)  zawieranie umów z podmiotami gospodarczymi korzystającymi z miejskiej kanalizacji deszczowej,

71)  kontrola i egzekwowanie wyników badań czystości ścieków opadowych i roztopowych wprowadzonych do miejskiej kanalizacji deszczowej oraz realizacja innych zadań związa­nych z wodami opadowymi i roztopowymi,

72)  koordynacja programu „Czyste powietrze” w ramach porozumienia z WFOS,

73)  sporządzanie i przekazywanie do Urzędu Marszałkowskiego rocznych sprawozdań o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat,

74)  aktualizacja bazy SAFE ANIMAL oraz rejestrów opłat lokalnych,

75)  współpraca ze służbami OTOZ oraz Powiatowym Lekarzem Weterynarii.