Do podstawowych zadań Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy w szczególno­ści:
1) realizacja zadań określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w uchwałach Rady Miasta dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi w zakresie działania Wydziału,
2) organizacja systemu gospodarki odpadami przy użyciu specjalistycznego oprogramowa­nia komputerowego, w tym bieżąca obsługa tego systemu,
3) organizacja i monitoring odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta Koła,
4) nadzorowanie funkcjonowania Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie miasta,
5) przygotowanie procedury w zakresie ustawy Prawo zamówień publicznych, związanej z zorganizowaniem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
6) nadzorowanie realizacji zadania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Miasta Koła, którego wykonawcą jest MZUK Sp. z o.o. w Kole,
7) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i aktualizacją harmonogramów odbierania odpadów komunalnych,
8) weryfikacja danych wykazanych w sprawozdaniach składanych przez MZUK Sp. z o.o. w Kole (analiza ilości odebranych odpadów z poszczególnych nieruchomości w stosunku do ilości osób zamieszkałych na danej posesji),
9) udostępnianie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego informacji w zakresie gospo­darki odpadami, m. in. o:

- podmiotach odbierających odpady,
- miejscu zagospodarowania odpadów,
- osiągniętych przez Miasto i podmioty odbierające odpady wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograni­czania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składania,
- punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

10) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami w celu weryfikacji możli­wości technicznych i organizacyjnych Miasta Koła w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,
11) sporządzanie sprawozdań z systemu gospodarki odpadami do Marszałka Województwa Wielkopolskiego i do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu, Delegatura w Koninie;
12) przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań składanych przez firmy prowadzące działal­ność gospodarczą w zakresie:

- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- odbierania odpadów komunalnych.

13)  inicjowanie i prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawi­dłowego gospodarowania odpadami komunalnymi;
14)  popularyzowanie działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi poprzez:

- wspieranie programów ekologicznych w szkolnictwie, wspieranie proekologicznej edu­kacji dorosłych,
- podnoszenie świadomości mieszkańców na temat gospodarowania odpadami;

15) bieżący monitoring wpływu opłat od właścicieli nieruchomości za gospodarowanie od­padami,
16) egzekwowanie obowiązku składania przez zobowiązanego deklaracji o wysokości opła­ty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które są podstawą opodatkowania,
17) prowadzenie rejestru wymiaru opłaty oraz rejestru przepisów i odpisów opłaty,
18) prowadzenie akt płatników,
19) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków zainteresowanych osób dotyczących proble­matyki gospodarki odpadami,
20) współpraca z Zarządcami Nieruchomości w zakresie aktualnej ewidencji ludności,
21) współpraca z Miejskim Zakładem Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie w zakresie prowadzenia gospodarki odpadami w systemie regionalnym,
22) opracowywanie aktów prawnych, umów oraz porozumień dotyczących świadczenia usług w zakresie gospodarki komunalnej,
23) sporządzanie sprawozdań dla celów wewnętrznych i GUS,
24) współpraca ze Strażą Miejską w zakresie kontroli realizacji obowiązków właścicieli nie­ruchomości wynikających z ustawy oraz aktów prawa miejscowego,
25) udzielanie zezwoleń na opróżnianie i transport nieczystości ciekłych,
26) planowanie, monitorowanie i nadzór nad wykonaniem budżetu w zakresie opłaty za go­spodarowanie odpadami komunalnymi oraz w zakresie opłat ochrony środowiska z wpły­wów z tytułu opłat i kar,
27) przygotowywanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów lub nieczystości ciekłych ich usunięcie z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
28) realizacja zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu wyrobów zawierają­cych azbest na podstawie składanych wniosków przez właścicieli nieruchomości,
29) prowadzenie spraw związanych z obsługą rolnictwa - realizacja przepisów w zakresie produkcji rolnej, roślinnej, leśnej, zwierzęcej, rekultywacji gruntów, pomoc właścicielom upraw dotkniętych zniszczeniem, organizacja imprez,
30) obsługa rejestru wyborców oraz innych badań statystycznych w zakresie rolnictwa,
31) ochrona roślin uprawnych i zwierząt gospodarczych,
32) wspólnoty gruntowe,
33) prowadzenie spraw związanych z wycinką oraz nasadzeniem,
34) zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dba­nie o utrzymanie porządku i czystości,
35) ustanawianie ograniczeń czasu pracy lub korzystania z urządzeń technicznych oraz środków transportu uciążliwych dla środowiska ze względu na powodowanie hałasu i wi­bracji,
36) nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia technicznego wykonywanie czynności ograniczających uciążliwość dla środowiska, a w przypadku, gdy użytkownik się temu nie podporządkuje, zobowiązuje go do unieruchomienia maszyny lub innego urządze­nia,
37) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów, a także za ich niszczenie powodowane użyciem sprzętu mechanicznego i urządzeń technicznych lub stosowanie środków chemicznych,
38) tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i po­rządku na terenie gminy,
39) zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gmi­nami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub unieszkodliwiania tych odpadów,
40) zapobieganie zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych przez: likwidację skła­dowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych i przeciwdziałanie takiemu skła­dowaniu, organizowanie odbioru odpadów komunalnych z urządzeń ruchomych,
41) określanie wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpie­czeństwa i czystości w miejscach publicznych,
42) organizowanie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na zasadach określonych w od­rębnych przepisach,
43)  tworzenie warunków do selektywnej zbiórki, segregacji i składowania odpadów podatnych do wykorzystania oraz współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi i osobami po­dejmującymi zbieranie i zagospodarowanie tego rodzaju odpadów,
44) współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej w organizowaniu gospo­darki odpadami niebezpiecznymi wydzielonymi z odpadów komunalnych,
45) zatwierdzanie ugody w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,
46) nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanie­czyszczeniem lub zakazywanie właścicielowi gruntu wprowadzania ścieków bez zezwolenia wodnoprawnego, jeżeli zagrażają one środowisku, mimo że powstały w związku z zaspoko­jeniem potrzeb gospodarstwa domowego i rolnego,
47) popularyzowanie ochrony środowiska,
48) wprowadzanie na obszarze gminy form ochrony przyrody przewidzianych w ustawie z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (tj. wyznaczanie obszarów chronionego krajobrazu, wprowadzanie ochrony gatunków roślin i zwierząt, tzn. tych gatunków, które nie znalazły się ani w rozporządzeniu ministra, ani w rozporządzeniu wojewody, wprowa­dzanie ochrony indywidualnej w drodze uznania za: pomniki przyrody, stanowiska doku­mentacyjne, użytki ekologiczne, zespół przyrodniczo - Imaj obrazowy),
49) opiniowanie rocznych planów łowieckich ustalanych przez dzierżawców obwodów ło­wieckich,
50) udzielanie informacji oraz udostępnianie dokumentów i danych związanych z ochroną środowiska,
51) współdziałanie międzygminne (m.in. w zakresie budowy oczyszczalni ścieków, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, punktów neutralizacji substancji szkodliwych),
52) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsię­wzięcia,
53) opiniowanie raportów oddziaływania przedsięwzięć na środowisko;
54) prowadzenie spraw wynikających z zakresu ustaw: ochrony środowiska, ochrony przy­rody, ustawy o odpadach, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gospodarki wodnej),
55) współpraca ze służbami ochrony środowiska, inspekcji sanitarnej, RDOS, GDOS, WIOŚ, instytucjami ekologicznymi,
56) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie miasta Koła,
57) opiniowanie Wojewódzkich, Powiatowych Programów Ochrony Środowiska,
58) wydawanie decyzji nakazujących w zakresie ochrony środowiska,
59) planowanie budżetu i nadzór nad budżetem w zakresie ochrony środowiska,
60) prowadzenie spraw przeciw działaniu zanieczyszczeniu wód,
61) opracowywanie umów i zleceń w zakresie ochrony środowiska,
62) inspirowanie i organizacja działań proekologicznych dotyczących ochrony przyrody i środowiska,
63) gromadzenie baz danych o środowisku i jego ochronie oraz udzielanie informacji na ten temat,
64) funkcjonowanie EKOPORTALU i przekazywanie informacji na BIP,
65) wykonywanie zadań wynikających z Ustawy o ochronie zwierząt:

- ochrona zwierząt gospodarskich i domowych,
- opieka nad zwierzętami bezdomnymi,
- zapobieganie bezdomności zwierząt;

66) ustalanie wymiaru opłaty od posiadania psów,
67) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących opieki nad zwierzętami do­mowymi,
68) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących ustalania wysokości opłat od posiadania psów,
69) aktualizacje „Aglomeracji - Koło” - koordynacja i przekazywanie informacji do Urzę­du Marszałkowskiego,
70) zawieranie umów z podmiotami gospodarczymi korzystającymi z miejskiej kanalizacji deszczowej,
71) kontrola i egzekwowanie wyników badań czystości ścieków opadowych i roztopowych wprowadzonych do miejskiej kanalizacji deszczowej oraz realizacja innych zadań związa­nych z wodami opadowymi i roztopowymi,
72) koordynacja programu „Czyste powietrze” w ramach porozumienia z WFOS,
73) sporządzanie i przekazywanie do Urzędu Marszałkowskiego rocznych sprawozdań o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat,
74) aktualizacja bazy SAFE ANIMAL oraz rejestrów opłat lokalnych,
75) współpraca ze służbami OTOZ oraz Powiatowym Lekarzem Weterynarii.[start] [koniec]