Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego należy                                      w szczególności:

1)      obsługa sekretariatu Burmistrza i Zastępcy Burmistrza,

2)      prowadzenie rejestrów upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Burmistrza pracownikom Urzędu i kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych,

3)      prowadzenie rejestru zarządzeń Burmistrza,

4)      prowadzenie Punktu Obsługi Mieszkańca, w zakresie:

-        przyjmowanie i rejestrowanie korespondencji,

-        wydawanie druków, wniosków dla poszczególnych spraw,

-        udzielanie kompleksowej informacji w zakresie rodzaju, miejsca i trybu załatwiania spraw                      w Urzędzie.

5)      obsługa techniczno-organizacyjna konferencji, spotkań i szkoleń odbywających się w Urzędzie,

6)      koordynowanie korzystania z samochodu służbowego i prowadzenie rejestru kart drogo­wych,

7)      prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe, kancelaryjne i środki czystości oraz prowadzenie ewidencji ich za­kupu                      i rozdziału,

8)      dostarczanie do adresatów korespondencji Urzędu w obrębie miasta,

9)      administracyjno-gospodarcza obsługa Urzędu w zakresie:

-        zabezpieczenie mienia Urzędu,

-        utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach Urzędu oraz wokół budyn­ków Urzędu,

-        gospodarowanie pieczątkami, pieczęciami urzędowymi oraz tablicami urzędowym,

-        prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem technicznym i konserwacją wypo­sażenia Urzędu,

10)  zabezpieczenie łączności telefonicznej, telefaksowej i alarmowej,

11)  zabezpieczenie spójnego funkcjonowania informatycznej infrastruktury Urzędu poprzez:

-        zarządzanie siecią komputerową Urzędu oraz sieciowymi systemami operacyjnymi,

-        zarządzanie systemami baz danych,

-        zapewnienie bieżącej archiwizacji danych i kontroli antywirusowej,

-        administrowanie oprogramowaniem w urzędzie,

-        inwentaryzację zasobów sprzętowych i programowych,

-        utrzymanie sprawności technicznej sprzętu informatycznego,

-        tworzenie i administrowanie profilami, grupami użytkowników oraz zarządzanie ich uprawnieniami,

-        zakładanie i usuwanie kont pocztowych,

-        zarządzanie dostępem do sieci internetowej, inicjowanie i wdrażanie rozwiązań gwa­rantujących odpowiedni poziom funkcjonalności i zabezpieczeń;

12)  współpraca przy organizacji i przeprowadzeniu wyborów:

-        do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,

-        do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

-        Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

-        Burmistrza Miasta,

-        Rady Miasta Koła,

-        Rady Powiatu Kolskiego,

-        Sejmiku Województwa Wielkopolskiego,

-        referendów ogólnokrajowych i gminnych.

13)  przygotowywanie zezwoleń na przeprowadzenie zgromadzeń i imprez masowych,

14)  prowadzenie archiwum zakładowego oraz współpraca z Wydziałami w zakresie prawi­dłowości stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt,

15)  prowadzenie spraw w zakresie zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych,

16)  współdziałanie z instytucjami w zakresie akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,

17)  prowadzenie magazynu na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz zapewnienie odpo­wiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,

18)  organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia, realizacji zadań obrony cywilnej i realizacji zadań obronnych,

19)  realizowanie zadań własnych gminy związanych z funkcjonowaniem jednostki ochotni­czej straży pożarnej,

20)  prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników urzędu oraz jednostek organizacyjnych Miasta,

21)  prowadzenie rejestru skarg i wniosków,

22)  koordynowanie sprawozdań statystycznych,

23)   realizowanie zadań kadrowych:

-        prowadzenie spraw pracowniczych pracowników Urzędu, a w szczególności: prowadzenie akt osobowych pracowników, nabór pracowników na wolne stanowiska urzędnicze i inne,  przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pra­cowników (umowa o pracę, powołanie, wybór, świadectwa pracy), przygotowywanie dokumentów związanych z awansowaniem, przeszeregowaniem i nagradzaniem pracowników, przygotowywanie dokumentów związanych z przejściem pracowników na emerytu­rę, rentę                  z tytułu niezdolności do pracy oraz świadczenie rehabilitacyjne,

-        prowadzenie spraw związanych z udzielaniem kar porządkowych i dyscyplinarnych,

-        ewidencja czasu pracy, w tym prowadzenie elektronicznego systemu rejestracji czasu pracy,

-        realizacja zadań związanych z podnoszeniem kwalifikacji przez pracowników kie­rowanie na studia, kursy i szkolenia,

-        prowadzenie spraw osobowych kierowników jednostek organizacyjnych miasta,

-        powadzenie kontroli dyscypliny pracy w Urzędzie,

-        organizowanie prac związanych z dokonywaniem okresowych ocen kwalifikacyj­nych pracowników Urzędu,

-        organizowanie staży i praktyk zawodowych dla uczniów szkół średnich i studentów szkół wyższych,

-        współpraca z powiatowym Urzędem Pracy w Kole,

-        prowadzenie sprawozdawczości z zakresu spraw pracowniczych, 

-        udział w kontroli miejskich jednostek organizacyjnych z zakresu spraw pracowni­czych na podstawie wystawionego upoważnienia.

24)  realizacja zadań z bezpieczeństwa i higieny pracy:

-        organizowanie i przeprowadzanie dla pracowników obowiązkowych szkoleń z zakresu BHP,

-        prowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania bezpiecznych i higienicznych wa­runków pracy,

-        prowadzenie postępowań związanych z wypadkami przy pracy,

-        nadzór nad terminowym wykonywaniem okresowych badań lekarskich pracowni­ków,

-        wykonywanie zadań z zakresu BHP dla placówek oświatowych oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w tych jed­nostkach;

25)  prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,

współpraca z inspektorem ochrony danych osobowych.