Do podstawowych zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

1)      rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów,

2)      wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego,

3)      transkrypcja-wpisanie do ksiąg polskich aktów stanu cywilnego urodzeń, małżeństw                            i zgonów, które nastąpiły poza granicami kraju,

4)      odtworzenie aktów stanu cywilnego: urodzeń, małżeństw i zgonów,

5)      ustalenie treści aktów stanu cywilnego,

6)      przyjmowanie, na podstawie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i ustawy Prawo o ak­tach stanu cywilnego, oświadczeń o uznaniu ojcostwa dziecka narodzonego i dziecka poczętego,

7)      nadanie Nr PESEL dzieciom urodzonym w Kole,

8)      aktualizowanie aktów stanu cywilnego poprzez wpisywanie wzmianek dodatkowych                               na podstawie prawomocnych orzeczeń sądowych, ostatecznych decyzji administracyjnych oraz innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu - prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego,

9)      zamieszczanie przypisków pod aktami stanu cywilnego,

10)  wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu ksiąg stanu cywilnego,

11)  wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym,

12)  wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa,

13)  wydawanie powiadomienia o nadaniu nr PESEL,

14)  wydawanie zaświadczeń, że zgodnie z prawem obywatel polski może zawrzeć małżeń­stwo                   za granicą,

15)  wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa do ślubu konkordatowego,

16)  wydawanie zaświadczeń okolicznościowych dotyczących zawarcia małżeństwa,

17)  wydawanie zaświadczeń o przyjętych sakramentach,

18)  wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,

19)  przyjmowanie zapewnień o wstąpieniu w związek małżeński i braku okoliczności                            wyłą­czających zawarcie małżeństwa,

20)  przyjmowanie oświadczeń w formie protokołu o zmianie imion lub imienia dziecka, na­zwiska dziecka oraz nadaniu nazwiska męża matki,

21)  przyjmowanie oświadczeń w formie protokołu rozwiedzionego małżonka o powrocie                           do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,

22)  wydawanie decyzji administracyjnych o zmianie imienia i nazwiska,

23)  wydawanie decyzji z zakresu Prawa o aktach stanu cywilnego,

24)  przyjmowanie i realizowanie zadań z innych Urzędów Stanu Cywilnego i organów wła­ściwych w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz aktualizowanie da­nych zawartych w rejestrze PESEL i wysyłanie własnych zleceń dotyczących aktualiza­cji rejestru stanu cywilnego,

25)  przyjmowanie i realizowanie zadań wynikających z przepisów ustawy o systemie infor­macji oświatowej,

26)  prowadzenie korespondencji z organami administracji publicznej i instytucjami oraz                           pla­cówkami dyplomatycznymi,

27)  przyjmowanie wniosków i organizowanie jubileuszy pożycia małżeńskiego,

28)  przekazywanie danych dla potrzeb statystyki publicznej GUS,

29)  organizowanie uroczystych form rejestracji stanu cywilnego - celebra uroczystości,

30)  uznawanie orzeczeń zagranicznych wydanych na terenie państw Unii Europejskiej oraz                          w państwach spoza Unii Europejskiej w sprawach małżeńskich,

31)  uznawanie orzeczeń zagranicznych w innych sprawach z zakresu prawa osobowego                                  i ro­dzinnego innych niż małżeńskie,

32)  konserwacja ksiąg stanu cywilnego i przekazywanie ksiąg do Archiwum Państwowego,

prowadzenie spraw związanych z testamentami allograficznymi;