Do podstawowych zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy w szczególności;

1)      wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,

2)      przyjmowanie dowodów osobistych dostarczonych przez uprawniony organ,

3)      przyjmowanie kopert z kodami PUK,

4)      prowadzenie rejestru zgłoszeń utraty dowodu osobistego,

5)      prowadzenie rejestru zgłoszeń uszkodzenia dowodu osobistego,

6)      wydawanie zaświadczeń o utracie dowodu osobistego,

7)      wydawanie zaświadczeń o uszkodzeniu dowodu osobistego,

8)      wydawanie zaświadczeń na podstawie Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentów związanych z wydaniem dowodów osobistych,

9)      unieważnianie dowodów osobistych w aplikacji ŹRÓDŁO,

10)  udostępnianie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych oraz                            do­kumentacji związanej z dowodami osobistymi,

11)  wydawanie decyzji w sprawach dowodów osobistych oraz odmowie udostępnienia da­nych,

12)  nadawanie numeru PESEL obywatelom polskim zamieszkałym poza granicą RP przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego,

13)  wyjaśnianie niezgodności danych znajdujących się w RDO,

14)  realizacja zleceń potwierdzających zgon posiadacza dowodu osobistego,

15)  archiwizacja kopert dowodowych,

16)  przyjmowania zgłoszenia zameldowania na pobyt stały, pobyt czasowy,

17)  przyjmowanie zgłoszenia wymeldowania z pobyt stałego, czasowego,

18)  przyjmowanie zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej,

19)  przyjmowanie zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy,

20)  nadawanie numeru PESEL na wniosek i z urzędu,

21)  prowadzenie postępowań meldunkowych dot. zameldowania lub wymeldowania decyzją administracyjną,

22)  wydawanie decyzji o odmowie udostępnienia danych z rejestru mieszkańców,

23)  wydawanie zaświadczeń z urzędu o zameldowaniu na pobyt stały,

24)  wydawanie zaświadczeń na wniosek o zameldowaniu na pobyt czasowy,

25)  wydawanie zaświadczeń na wniosek o wymeldowaniu z pobytu stałego/czasowego,

26)  wydawanie zaświadczeń na wniosek o ilości osób zameldowanych pod adresem,

27)  wydawanie zaświadczeń na wniosek o wszystkich adresach i okresach zameldowania,

28)  usuwanie niezgodności w bazie PESEL,

29)  udostępnianie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,  rejestr wyborców:

-        prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,

-        sporządzanie kwartalnych meldunków w systemie WOW o stanie rejestru wyborców,

-        przyjmowanie wniosków o dopisanie się do stałego rejestru wyborców,

-        wydawanie decyzji o wpisaniu do RW, zakładanie kart osobowych wyborcy.

30)  współudział w wyborach i referendach w zakresie sporządzania i aktualizacji spisu wy­borców, weryfikacji w rejestrze wyborców i systemie WOW kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych oraz kandydatów na radnych,

31)  sporządzanie okresowych wydruków oraz aktualnych zawiadomień o zgłoszeniu zmian                                 do szkół,

32)  sporządzanie zawiadomień o zmianach do WKU,

33)  sporządzanie wydruków do Urzędu Skarbowego o liczbie mieszkańców wchodzących w skład poszczególnych parafii,

34)  sporządzanie wydruków do kwalifikacji wojskowej,

35)  aktualizacja katalogu adresowego w systemie SELWIN,

36)  poświadczenia pozostawania osoby przy życiu,

37)  prowadzenie spraw związanych z repatriantami;