Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336, 1688, 1890).

 

Opłaty:

Zwolnione z opłaty skarbowej - załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
 

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni.

 

Jednostka odpowiadająca:

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa, budynek Urzędu Miejskiego w Kole przy ul. Mickiewicza 12. 

 

Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie  wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

 

Kto może złożyć wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu

1) Możesz złożyć wniosek o wydanie zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu, jeśli jesteś:

- posiadaczem nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości,

- właścicielem urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.– Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326), zwanej dalej „Kodeksem cywilnym” – jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.

2) Zgoda właściciela nieruchomości, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, 1688, 1890) nie jest wymagana w przypadku wniosku złożonego przez:

- spółdzielnię mieszkaniową,

- wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048),

- zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa.

Spółdzielnie mieszkaniowe lub zarządy wspólnoty mieszkaniowej, zanim złożą wniosek o usunięcia drzewa lub krzewu, muszą wykonać dodatkowe czynności:

- spółdzielnia mieszkaniowa - ma obowiązek poinformować o zamiarze złożenia wniosku członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali,

- zarząd wspólnoty mieszkaniowej - ma obowiązek poinformowania członków wspólnoty, w sposób zwyczajowo przyjęty w danej wspólnocie, o zamiarze złożenia wniosku. Podmioty poinformowane powinny mieć co najmniej 30 dni na zgłaszanie uwag. Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.

Co musisz zrobić zanim złożysz wniosek

Sprawdź, jaki gatunek drzewa chcesz usunąć. Zasady dotyczące konieczności uzyskania zezwolenia na wycinkę, różnią się w zależności od gatunku drzewa.

Jeśli nie uda ci się ustalić gatunku, zrobi to urzędnik po złożeniu przez ciebie wniosku o usunięcie drzewa lub krzewu. 

Następnie zmierz drzewo lub krzew. Grubość pnia drzewa i powierzchnia jaką zajmuje krzew lub krzewy w skupisku będzie decydująca dla określenia, czy potrzebujesz zezwolenia na wycinkę.

Drzewa: zmierz obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm od ziemi. Dla większości gatunków nie musisz występować o zezwolenie, jeśli obwód będzie mniejszy niż 50 cm.

Jeśli będziesz potrzebować zezwolenia na usunięcie drzewa, to zmierz jeszcze obwód jego pnia na wysokości 130 cm. Obwód zmierzony na tej wysokości wpisz do wniosku o wydanie zezwolenie na usunięcie drzewa.

Jeśli drzewo na wysokości 130 cm:

  • posiada kilka pni – zmierz obwód każdego z tych pni
  • nie posiada pnia – zmierz obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa

Krzewy: oblicz powierzchnię, którą zajmuje krzew lub krzewy rosnące w skupisku. 

Kiedy nie trzeba mieć zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu 

Nie potrzebujesz zezwolenia na usunięcie:

  • drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm od ziemi nie przekracza:

- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,

- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,

- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew,

  • krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, jeśli zajmują powierzchnię mniejszą niż 25 m2,
  • drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na  cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni,
  • krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy krzewy te znajdują się w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni,
  • drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego,
  • drzew lub krzewów należących do inwazyjnych gatunków obcych (IGO) stwarzających zagrożenie dla Unii lub IGO stwarzających zagrożenie dla Polski,
  • drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach – w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach,
  • drzew lub krzewów z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową,
  • drzew lub krzewów złamanych lub wywróconych (po przeprowadzeniu oględzin przez właściwy organ),
  • drzew lub krzewów związanych z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych,
  • drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000,
  • prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę 

Drzewo lub krzewy możesz usunąć dopiero po uzyskaniu zezwolenia.

 

Dlatego też odpowiednio wcześniej złóż wniosek.

Dokumenty:

1.Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów oraz oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością.

2. Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew/krzewów.

3. Wniosek o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. 

Uwagi:

1. Podanie we wniosku/ zgłoszeniu numeru telefonu wnioskodawcy w celu ustalenia terminu wizji lokalnej. 

2. W przypadku posesji stanowiącej współwłasność wniosek/zgłoszenie musi być potwierdzony przez współwłaściciela.

3. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Urzędzie Miejskim w Kole.



Załączniki:

WNIOSEK o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu wniesiony przez właściciela nieruchomości
ZGŁOSZENIE zamiaru usunięcia drzew/krzewów
WNIOSEK o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia
OŚWIADCZENIE o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością