Podstawowe zadania Wydziału Księgowości
Do podstawowych zadań Wydziału Księgowości należy w szczególności:
1) w zakresie podatków i opłat:
- przyjmowanie wpłat gotówkowych,
- księgowanie analityczne i syntetyczne wpłat gotówkowych i bezgotówkowych oraz należności krótkoterminowych,
- ewidencja należności długoterminowych,
- księgowanie odpisów aktualizujących należności,
- wydawanie zaświadczeń,
- rozliczanie inkasentów z poboru opłaty targowej i opłaty skarbowej.
2) w zakresie gospodarki finansowej urzędu:
- księgowanie należności oraz wpłat gotówkowych i bezgotówkowych dochodów należnych gminie,
- prowadzenie konta podstawowego budżetu w zakresie dochodów i wydatków,
- prowadzenie obsługi kasowej Urzędu,
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu,
- wystawianie faktur sprzedaży,
- prowadzenie ewidencji rejestru zakupów i sprzedaży w zakresie podatku VAT,
- rozliczanie podatku VAT z Urzędem Skarbowym,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych jednostki,
- sporządzanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych,
- rozliczanie delegacji służbowych,
- prowadzenie rejestru umów,
- prowadzenie rozliczeń z PFRON, m) prowadzenie analityki ZFSS,
- prowadzenie gospodarki drukami ścisłego zarachowania,
- naliczanie dodatków stażowych i nagród jubileuszowych pracownikom,
- naliczanie i prowadzenie dokumentacji związanych z płacami pracowników oraz rozliczanie się z ZUS i Urzędem Skarbowym,
- sporządzanie sprawozdań do GUS w części związanej z naliczaniem wynagrodzeń pracowniczych,
- wystawianie tzw. „pit-ów” w związku z naliczaniem płac i diet dla radnych
- koordynacja prac związanych z procedurami obowiązującymi w Urzędzie Miejskim w Kole tzw. schematów podatkowych
1) w zakresie budżetu miasta:
- opracowywanie projektu uchwały budżetowej miasta i jej zmian wraz z załącznikami, zgodnie z obowiązującymi aktami normatywnymi,
- przygotowywanie dokumentów dla Rady związanych z realizacją budżetu,
- prowadzenie urządzeń księgowych związanych z budżetem organu gminy,
- prowadzenie księgowości konta podstawowego budżetu miasta,
- prowadzenie zbiorczych planów finansowych poszczególnych jednostek budżetowych i zakładów budżetowych oraz zmian w tym zakresie,
- dystrybucja środków na realizację zadań dla poszczególnych dysponentów,
- analiza sprawozdań z dochodów i wydatków budżetu,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych organu,
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań opisowych i rachunkowych budżetów jednostek,
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych i finansowych oraz w zakresie operacji finansowych,
- obsługa kredytów i pożyczek, prowadzenie czynności związanych z zabezpieczeniem umów oraz gwarancji,
- prowadzenie analityki opłat za udostępnianie danych osobowych;
2) w zakresie obsługi placówek oświatowych:
- obsługa płacowa osób zatrudnionych w jednostkach oświatowych miast,
- naliczanie i prowadzenie dokumentacji związanych z płacami oraz rozliczanie się z ZUS i Urzędem Skarbowym,
- wystawiania pit-ów w związku z naliczaniem płac,
- wykonywanie wszystkich czynności związanych z obsługą księgową jednostek oświatowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostek oświatowych,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych obsługiwanych jednostek,
- sporządzanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych obsługiwanych jednostek,
- prowadzenie ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości i gospodarki finansowej,
- współpraca z dyrektorami obsługiwanych jednostek w zakresie sporządzania projektu planu dochodów i wydatków jak również zmian w przyjętym planie dochodów i wydatków,
- współpraca z dyrektorami obsługiwanych jednostek w zakresie tworzenia dokumentacji i procedur związanych z prawidłowym prowadzeniem ewidencji, rozliczeń i innych czynności administracyjno-księgowych,
- współpraca z obsługiwanymi jednostkami w sposób umożliwiający ich prawidłowe i sprawne funkcjonowanie.