Podstawowe zadania Wydziału Podatków, Opłat i Egzekucji
Do podstawowych zadań Wydziału Podatków, Opłat i Egzekucji należy w szczególności:
1) w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz pozostałych należności publicznoprawnych:
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia stawek podatkowych oraz zwolnień podatkowych,
- przygotowywanie decyzji ustalających lub określających wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, podatku leśnym, łącznym zobowiązaniu podatkowym oraz podatku od środków transportowych,
- prowadzenie postępowań podatkowych mających na celu przeniesienia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe na osoby trzecie,
- prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów należności podatkowych oraz udzielonych ulg w ich spłacie,
- weryfikacja poprawności deklaracji i informacji podatkowych składanych przez podatników,
- rozliczanie oraz zwrot nadpłat podatkowych wynikających ze złożonych korekt deklaracji podatkowych,
- prowadzenie postępowań podatkowych w zakresie udzielanie zwolnień i ulg w spłacie podatków i opłat lokalnych oraz postępowań administracyjnych w zakresie udzielenia ulg w spłacie pozostałych należności publicznoprawnych,
- prowadzenie postępowań w zakresie wyrażenia zgody na udzielenie ulgi w spłacie należności podatkowych stanowiących dochód Gminy Miejskiej Koło a pobieranych przez urzędy skarbowe,
- wydawanie zaświadczeń oraz udzielanie informacji niejawnych objętych tajemnicą skarbową na wniosek podatników oraz uprawnionych organów,
- wydawanie zaświadczeń w zakresie udzielonej pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie oraz sporządzanie sprawozdań w zakresie udzielonej pomocy publicznej,
- prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz sprawozdawczość w tym zakresie,
- przygotowywanie wniosków o zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnień w podatkach lokalnych,
- sporządzania sprawozdań kwartalnych oraz rocznych w zakresie skutków obniżenie górnych stawek podatków, skutków udzielonych ulg i zwolnień w spłacie należności podatkowych,
- udział w pracach dotyczących realizacji budżetu miasta.
2) w zakresie należności o charakterze cywilnoprawnym:
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie udzielania ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnych,
- prowadzenie postępowań w zakresie udzielania ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym,
- sporządzanie rozliczeń PIT 8C do Urzędu Skarbowego dla dłużników, którzy w danym roku skorzystali z umorzenia należności o charakterze cywilnoprawnym,
- przygotowywanie kwartalnych zestawień w zakresie udzielonych umorzeń nieopodatkowanych należności budżetowych.
3) w zakresie przymusowego egzekwowania należności o charakterze publicznoprawnym oraz cywilnoprawnym:
- prowadzenie egzekucji administracyjnej poprzez wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych,
- prowadzenie postępowań mających na celu przymusowe wyegzekwowanie należności o charakterze cywilnoprawnym, w tym: wystawianie i kierowanie pozwów do sądu, zgłaszanie wierzytelności do komornika sądowego, inne,
- prowadzenie ewidencji wystawionych tytułów wykonawczych i pozwów do sądu,
- prowadzenie korespondencji z organami egzekucyjnymi w zakresie prowadzonych postępowań egzekucyjnych, zgłaszanie wierzytelności należnych,
- dokonywanie zabezpieczenia należności w drodze ustanowienia zastawu skarbowego na ruchomościach dłużników lub hipoteki przymusowej na nieruchomościach dłużników.