Podstawowe zadania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Lokalowych
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Lokalowych należy w szczególności:
1) nadzór nad zasobami mieszkaniowymi Gminy:
- przygotowywanie projektów umów z administratorami/zarządcami mieszkaniowych zasobów Gminy,
- przygotowywanie propozycji zmian wysokości czynszu najmu za lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy,
- przygotowywanie projektu wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy,
- prowadzenie i aktualizacja wykazu budynków mieszkaniowego zasobu Gminy;
2) realizacja spraw związanych z najmem lokali w tym:
- przyjmowanie i rejestracja wniosków o przydział lokalu z zasobów Gminy,
- przygotowywanie materiałów do sporządzania projektów rocznych wykazów osób kwalifikujących się do wynajmu lokali mieszkalnych i socjalnych,
- współudział i obsługa Społecznej Komisji Mieszkaniowej,
- prowadzenie i aktualizacja wykazów osób uprawnionych do otrzymania komunalnego lokalu mieszkalnego, socjalnego i pomieszczenia tymczasowego,
- przygotowywanie projektu zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Koło;
3) reprezentowanie interesów Gminy we Wspólnotach Mieszkaniowych:
- udział w zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych,
- planowanie kosztów utrzymania zasobów Gminy zgodnie z posiadanymi udziałami we Wspólnotach Mieszkaniowych,
- współpraca z Zarządcami i Zarządami Wspólnot Mieszkaniowych;
4) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami:
- tworzenie zasobów nieruchomości Gminy Miejskiej Koło oraz gospodarowanie tymi zasobami,
- sprzedaż nieruchomości gminnych,
- oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
- zamiana nieruchomości,
- nabycie nieruchomości,
- przekazywanie nieruchomości w trwały zarząd, użytkowanie wieczyste, dzierżawę,
- ustanawianie służebności,
- wyrażenie zgody na czasowe zajęcie nieruchomości,
- podziały nieruchomości,
- ustalanie opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd,
- przeprowadzanie przetargów na sprzedaż nieruchomości,
- ustalanie opłat adiacenckich,
- prowadzenie postępowania związanego z wykonywaniem prawa pierwokupu;
5) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o własności lokali:
- sprzedaż lokali użytkowych,
- sprzedaż lokali mieszkalnych.
6) prowadzenie spraw z zakresu ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w tym rozgraniczenia nieruchomości,
7) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nazw ulicom, placom oraz ich numeracji porządkowej,
8) prowadzenie spraw wynikających z ustawy z zakresu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
9) prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją mienia komunalnego,
10) realizacja zadań i przygotowywanie informacji związanych ze stanem mienia komunalnego,
11) przygotowywanie wniosków w postępowaniu sądowym o założenie, zmianę treści lub zamknięcie księgi wieczystej dla nieruchomości w związku z zawieranymi transakcjami i prowadzonym i postępowaniami.