Podstawowe zadania Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych
Do podstawowych zadań Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań jako organu prowadzącego dla szkół podstawowych i przedszkoli:
- opracowywanie projektu sieci i granic obwodów publicznych szkół podstawowych i przedszkoli,
- prowadzenie postępowania administracyjnego wobec rodziców tych dzieci, które nie realizują obowiązku nauki oraz uczniów niepełnosprawnych,
- opracowywanie regulaminów konkursów i powoływanie komisji konkursowej na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych,
- przedkładanie opinii w sprawie powoływania i odwoływania wicedyrektorów szkół podstawowych i przedszkoli,
- wnioskowanie o przyznanie nagród dyrektorom i nauczycielom,
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, prowadzeniem i likwidacją przedszkoli i szkół podstawowych,
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem szkół i placówek niepublicznych,
- załatwianie spraw związanych z nadaniem imienia i sztandaru szkole,
- koordynowanie projektów organizacyjnych przedszkoli, szkół podstawowych i przedkładanie ich do zatwierdzenia Burmistrzowi,
- dokonywanie oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
- przygotowania projektów regulaminów w sprawach: wysokości stawek dodatków i warunków ich przyznawania, szczegółowego sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, wysokości i warunków wypłacania składników wynagrodzenia nieokreślonych w ustawie Karta Nauczyciela;
2) prowadzenie spraw związanych z dokształcaniem i doskonaleniem nauczycieli,
3) realizacja zadań dotyczących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3;
4) prowadzenie spraw związanych z dofinansowywaniem pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników,
5) prowadzenie spraw związanych realizacją programów społecznych,
6) prowadzenie spraw związanych z kulturą i sportem, a w szczególności: współpraca z miejskimi instytucjami kultury, współpraca z miejskimi instytucjami sportu, koordynacja i współudział w organizowaniu imprez kulturalnych i sportowych,
7) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie miasta w zakresie: opracowywania programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz sprawozdania z jego realizacji, opracowywania regulaminu konkursu ofert dla organizacji pozarządowych, nadzór i kontrola nad udzielaniem i rozliczaniem dotacji przekazywanych organizacjom pozarządowym, opracowywanie regulaminu konkursu ofert na realizację zadań w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu, nadzór i kontrola nad udzielaniem i rozliczaniem dotacji przekazywanych klubom sportowym,
8) nadzór nad przyznawaniem nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe oraz nagród dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe,
9) realizacja zadań związanych z ochroną i profilaktyką zdrowia,
10) obsługa administracyjna Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
11) realizacja zadań związanych z Miejską Radą Seniorów,
12) prowadzenie rejestru instytucji kultury,
13) prowadzenie rejestru instytucji kultury.