Podstawowe zadania Urzędu Stanu Cywilnego
Do podstawowych zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów,
2) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego,
3) transkrypcja-wpisanie do ksiąg polskich aktów stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły poza granicami kraju,
4) odtworzenie aktów stanu cywilnego: urodzeń, małżeństw i zgonów,
5) ustalenie treści aktów stanu cywilnego,
6) przyjmowanie, na podstawie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, oświadczeń o uznaniu ojcostwa dziecka narodzonego i dziecka poczętego,
7) nadanie Nr PESEL dzieciom urodzonym w Kole,
8) aktualizowanie aktów stanu cywilnego poprzez wpisywanie wzmianek dodatkowych na podstawie prawomocnych orzeczeń sądowych, ostatecznych decyzji administracyjnych oraz innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu - prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego,
9) zamieszczanie przypisków pod aktami stanu cywilnego,
10) wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu ksiąg stanu cywilnego,
11) wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym,
12) wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa,
13) wydawanie powiadomienia o nadaniu nr PESEL,
14) wydawanie zaświadczeń, że zgodnie z prawem obywatel polski może zawrzeć małżeństwo za granicą,
15) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa do ślubu konkordatowego,
16) wydawanie zaświadczeń okolicznościowych dotyczących zawarcia małżeństwa,
17) wydawanie zaświadczeń o przyjętych sakramentach,
18) wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,
19) przyjmowanie zapewnień o wstąpieniu w związek małżeński i braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
20) przyjmowanie oświadczeń w formie protokołu o zmianie imion lub imienia dziecka, nazwiska dziecka oraz nadaniu nazwiska męża matki,
21) przyjmowanie oświadczeń w formie protokołu rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
22) wydawanie decyzji administracyjnych o zmianie imienia i nazwiska,
23) wydawanie decyzji z zakresu Prawa o aktach stanu cywilnego,
24) przyjmowanie i realizowanie zadań z innych Urzędów Stanu Cywilnego i organów właściwych w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz aktualizowanie danych zawartych w rejestrze PESEL i wysyłanie własnych zleceń dotyczących aktualizacji rejestru stanu cywilnego,
25) przyjmowanie i realizowanie zadań wynikających z przepisów ustawy o systemie informacji oświatowej,
26) prowadzenie korespondencji z organami administracji publicznej i instytucjami oraz placówkami dyplomatycznymi,
27) przyjmowanie wniosków i organizowanie jubileuszy pożycia małżeńskiego,
28) przekazywanie danych dla potrzeb statystyki publicznej GUS,
29) organizowanie uroczystych form rejestracji stanu cywilnego - celebra uroczystości,
30) uznawanie orzeczeń zagranicznych wydanych na terenie państw Unii Europejskiej oraz w państwach spoza Unii Europejskiej w sprawach małżeńskich,
31) uznawanie orzeczeń zagranicznych w innych sprawach z zakresu prawa osobowego i rodzinnego innych niż małżeńskie,
32) konserwacja ksiąg stanu cywilnego i przekazywanie ksiąg do Archiwum Państwowego,
33) prowadzenie spraw związanych z testamentami allograficznymi.