Informacja dla osób niesłyszących
Realizując zadania określone w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (tekst jednolity Dz. U. 2023 poz. 20) Urząd Miejski w Kole informuje, że osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się (głuche i głuchoniewidome) mogą komunikować się z urzędem w następujący sposób.
Osoba uprawniona, przez którą rozumieć należy osobę doświadczającą trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z podmiotami zobowiązanymi, którymi w rozumieniu ww. ustawy są m. in. organy administracji publicznej.
Osoba uprawniona w kontakcie z urzędem ma prawo do:
- skorzystania z pomocy wyznaczonego do obsługi osób niesłyszących pracownika urzędu,
- skorzystania z pomocy tłumacza polskiego języka migowego,
- skorzystania z pomocy tłumacza systemu językowo – migowego.
Aby móc skorzystać z pomocy tłumacza osoba uprawniona zobowiązana jest do złożenia w terminie co najmniej 3 dni roboczych przed planowanym terminem wizyty w urzędzie tzw. wniosku o skorzystanie ze świadczenia, którego formularz znajduje się na stronach internetowych www.bip.kolo.pl oraz www.kolo.pl
Wniosek należy złożyć na ww. formularzu w sekretariacie urzędu zlokalizowanym w gmachu głównym przy ul. Stary Rynek 1 w Kole lub za pośrednictwem skrzynki e-mailowej um@kolo.pl lub faksu nr 63 27 22 984.
Usługa tłumacza jest bezpłatna dla osoby uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. 2023 poz. 100).
Urząd Miejski w Kole realizując zapisy ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się, umożliwia osobom głuchym lub słabosłyszącym korzystanie z pomocy osoby posługującej się językiem migowym.
Istnieje możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.
Urząd Miejski w Kole oferuje usługę Wideotłumacz dla osób głuchych.
Można u nas skorzystać z Wideotłumacza od razu, nie trzeba się specjalnie umawiać.
Jak to zrobić?
Gdy wejdziesz do budynku przy ulicy Stary Rynek 1 poszukaj Biura Obsługi Mieszkańca. Tam w Punkcie Obsługi Mieszkańca poinformuj pracownika, że potrzebujesz Wideotłumacza. Na przykład możesz mieć przy sobie kartkę „Chciałbym skorzystać z Wideotłumacza”. Zostaniesz skierowany do pokoju gdzie trzeba będzie chwilę poczekać i zostanie uruchomiona usługa Wideotłumacz.
Urząd jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.
Szukasz Wideotłumacza, znajdziesz go u nas.
INFORMACJE DODATKOWE
Ustawa daje możliwość reprezentowania osoby uprawnionej przez osobę przybraną. Może nią być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem osoby przybranej ma być pomoc w załatwieniu spraw w organach administracji publicznej. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość języka migowego.
Co to jest NVDA?
NVDA to czytnik ekranu (ang. screen reader) dla systemu Microsoft Windows. Jest rozwijany przez organizację NV Access we współpracy z globalną społecznością użytkowników.
Program dzięki wbudowanej obsłudze syntezy mowy oraz brajla, pozwala osobom niewidomym i niedowidzącym korzystać z komputera pracującego w oparciu o systemy operacyjne Windows bez konieczności ponoszenia większych kosztów niż te, które ponoszą osoby widzące.
Czytnik ekranu NVDA dostępny jest za darmo na licencji GPL w linku poniżej: